Vajon mi okozza a puffadást?

Gyakran gyötör a puffadás? Evés után sokszor kell engedni a nadrágszíjból és mozogni is nehéz a feszítő érzés miatt? Bánj óvatosan a nehezen emészthető szénhidrátokkal! – tanácsolja Jacqueline Wolf, a Harvard Orvosi Egyetem tanára.

A tejcukor, a gyümölcscukor, a keményítő, cukoralkoholok és a galaktán mind nehezen emészthetőek, és valamelyik biztosan megtalálható a legtöbb magas szénhidráttartalmú ételben. Hogy megelőzhesd a kellemetlen tüneteket, fontold meg az alábbi tanácsokat:

1. Óvatosan a tejjel!

Ha rendszeresen felpuffadsz tejtermékek fogyasztása után, valószínűleg laktóz- vagy tejfehérje-érzékenységben szenvedsz. Mindenképpen érdemes felderíteni az okot, mert más-más diétás megszorítások szükségesek. Laktózérzékenyeknek elég arra figyelni, hogy olyan tejtermékeket fogyasszanak, amelyekben kevés tejcukor található (például a joghurt vagy a kemény sajtok), és széles körben elérhetők a laktózmentes termékek is. Ezzel szemben ha tejfehérje-érzékenységed van, minden tejterméket és tejszármazékot kerülni kell, súlyos esetben a marhahúsról is le kell mondani. Indulj el az okok felderítése felé a Tejallergia otthoni gyorsteszttel!

2. Figyelj a gyümölcsevésre!

A különböző bogyók, a szőlő és a citrusfélék egyenlő arányban tartalmaznak fruktózt és glükózt, ezáltal könnyebben emészthetőek, mint a több fruktózt tartalmazó fajták, például az alma, a körte vagy a sárgadinnye. Ha egyszerre csak egyféle gyümölcsöt eszel, ki tudod tesztelni, rád melyik hogyan hat.

A gyümölcsöket főétkezés előtt legalább egy órával együk, ne utána. Egy főtt étel lassabban emésztődik meg, mint a gyümölcs, de ha ezeket majdnem egy időpontban fogyasztjuk, akkor a gyümölcs emésztése is lelassul, megáll a belekben, erjedni kezd, ami gázképződéssel jár.

3. Nézd meg, milyen forrásból származó keményítőt eszel!

A keményítő emésztése hosszabb folyamat, aminek kulcsfontosságú lépése az alapos rágás, mert a hosszú szénlánc felhasítása már a nyálban termelődő enzimekkel megkezdődik. Ha alapos rágás ellenére is puffadást észlelsz búza, árpa vagy rozs fogyasztása után, lehet, hogy a glutén okozza a problémát. Ilyenkor lecserélheted a gluténtartalmú keményítőforrásokat könnyebben feldolgozható rizsre, kukoricára, zabra vagy burgonyára, hogy a tünetek mérséklődjenek, de mindenképpen ellenőrizd, hogy fennáll-e a gluténérzékenység, mert számos súlyos szövődménye lehet. Nagyon fontos, hogy azelőtt tesztelj, mielőtt száműzöd az étrendedből a glutént, mert gluténmentes étrend mellett nem lehet kimutatni!

4. Bánj óvatosan a cukoralkoholokkal!

A szorbit, a xilit és a mannit az úgynevezett cukoralkoholok, amelyek a diétás üdítőkben és a cukormentes rágógumiban találhatóak és sok embernek okoznak hasi panaszokat, különösen nagy mennyiségben. Habár az elhízás veszélyén felül is sok szempontból jó, ha elhagyod a cukrot, nem mindegy mivel pótlod. Ha panaszt okoznak a cukoralkoholok, használj inkább steviát!

5. Babot csak mértékkel egyél!

A galaktánban gazdag hüvelyesek (szójadió, csicseriborsó, lencse, és mindenfajta bab), a káposzta és a kelbimbó gyakran okoz puffadást. Ha ezt tapasztalod, csökkentsd a mennyiséget, de mindenképpen áztasd be a száraz hüvelyeseket főzés előtt egy éjszakára, így kisebb lesz a kellemetlenség.