Mit (t)egyél az egészséges bélflóráért?

Bármit is eszünk, hatással van a bélbaktériumainkra, ami pedig egészségünket is nagyban befolyásolja – derül ki egy holland kutatásból.

A felmérés során több mint 1100 ember székletét vizsgálták, akik a LifeLines programban vettek részt, ami Észak- Hollandiában több mint 165 ezer ember egészségét követi figyelemmel. A minta alapján elemezték a bélben található baktériumok és egyéb mikroorganizmusok DNS-ét. A székletminta mellett a résztvevők étrendjéről, gyógyszerfogyasztási szokásairól és általános egészségi állapotáról is gyűjtöttek információt.

A Science című szaklapban publikált kutatás szándékosan az átlagos, egészséges pácienseket vizsgálta, míg a korábbi kutatások leginkább a bizonyos betegséggel küzdő résztvevőkre fókuszáltak. További előny a korábbi hasonló anyagokhoz képest, hogy ez a kutatás egy szélesebb tömeget vizsgált egyszerre, és bélrendszerünk DNS-ét részletesen is átvizsgálták.

„A kutatók általában csak a DNS egy bizonyos aspektusát vizsgálják a baktériumok esetében, itt viszont minden bakteriális DNS elemzésre került” – mondják a szakemberek.

Kiderült, hogy azok az emberek, akik rendszeresen fogyasztanak joghurtot és írót, változatosabb bélbaktériumokkal rendelkeznek. A kávé és a bor is segít abban, hogy a baktériumok változatosak legyenek. A tej és a magas kalória tartalmú étkezés ugyanakkor csökkenti a bélbaktériumok diverzitását.

„Összességében véve hatvan olyan tényezőt találtunk, amely befolyásolhatja a változatosságot. A változatos bélbaktérium- készlet azonban egyértelműen egészségesebb, ezért érdemes erre törekedni” – fogalmaz a kutatást vezető Alexandra Zhernakova.

A szakember szerint a betegséget több tényező is okozhatja. Ilyen pl. a genetikai ok, a korunk, amelyeken nem igazán tudunk változtatni. Ide tartozik viszont a táplálkozás is, amely segít abban, hogy bélbaktériumaink változatosak legyenek, és így egészségesek maradjunk.

Forrás: Medipress

ProbFlora- 7 féle baktériummal és probiotikummal a bélflóra egészségéért!