Igen! De ennek csak örülhetünk, mert ezek a baktériumok fontos részét képezik immunrendszerünknek. Mi történik, ha felborul az egyensúly? Puffadás, hasmenés, székrekedés.
Ismerjük meg bélflóránkat, hogy elkerüljük a kellemetlen panaszokat…
A baktériumok a barátaink, legalábbis egy részük. A gyomorban és bélrendszerben tevékenykedő kb. 400 fajta baktériumot és mikroorganizmust összességében bélflórának nevezzük. Bélflóránk felelős azért, hogy ellenálljunk a különböző betegségeknek, továbbá, hogy bélnyálkahártyánkon ne tudjanak elszaporodni túlzott mértékben a különböző vírusok, paraziták, kórokozók.

Mit csinál a bélflóra?

Segíti a nyomelemek felszívódását, elősegíti a nyálkahártya védelmét, részt vesz a tápanyagok emésztésében, az immunrendszert ellenanyag termelésre ösztönzi. Bélflóránk egyensúlya törékeny, így a környezeti ártalmak, a helytelen táplálkozás könnyen felboríthatja, ami szabad utat nyit a betegségeknek.

Milyen tüneteket észlelhetünk, ha felborul az egyensúly?

  • puffadás, hascsikarás, hasmenés, székrekedés
  • fáradékonyság, gyenge immunrendszer
  • tápanyag-intolerancia

Mi boríthatja fel az egyensúlyt?

  • antibiotikumok, fogamzásgátlók
  • helytelen táplálkozás (pl. túl sok finomított szénhidrát fogyasztása)
  • stresszes, mozgásszegény életmód
  • dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás
  • kemoterápiás kezelés
Megannyi olyan indok, amely megakadályozza a modern kor emberét abban, hogy egy XXI. századi nagyvárosban egészségesen, életvidáman és energiával telve töltse napjait.

Ki segíthet legyengült bélflórádon?

Először is Te saját magad!

– Táplálkozz egészségesen! Egyél sok, rostban és tápanyagban gazdag friss zöldséget, gyümölcsöt. Fogyassz elegendő folyadékot! (2-3 liter/nap) Próbáld elkerülni az egyértelműen káros anyagokat, (alkohol, cigaretta, vegyszerek, gyógyszerek…) vagy legalább próbáld mérsékelni fogyasztásukat, még péntek este is…
– Ne stresszelj annyit! Jó-jó… de legalább próbáld meg. Azért mert a közértben mindig éppen előtted cserélnek szalagot a pénztárgépben, még nem kell felrobbanni!
– És…
  • Egyél natúr joghurtot, kefírt, amelyek segítik megtartani a bélflóra egyensúlyát a bennük található erjesztéshez használt baktériumokkal.
  • Használj pre- és probiotikumokat tartalmazó táplálékkiegészítőket (pl. ProbFlora, Acidophilus ), amelyekkel helyreállíthatod, megőrizheted a tápcsatorna egészséges baktériumflóráját! A probiotikumok olyan élő mikroorganizmusok, melyek a bélrendszer számára kifejezetten kedvezőek, illetve megfelelő számban és arányban tartalmaznak bizonyos mikroba-fajokat.
  • A prebiotikumok olyan természetes tápanyagok, melyeket közvetlenül a probiotikumok használnak fel. Gyakorlatilag vízoldékony élelmi rostok, melyekben egyszerű cukrokból felépülő oligoszacharidok találhatóak. Azok ebben a formában eljutnak a vastagbélbe, így fontos tápanyagot biztosítanak az ott élő hasznos baktérium-flórának.